Politik är inte bara te-party

– Vi går in i ett politiskt skede som är av oerhörd strategisk vikt, både med tanke på det stundande EU-parlamentsvalet och på riksdagsvalet 2010. Läs mer >>>

Därför känns det extra spännande att få leda distriktets organisatoriska och politiska upprustning den kommande verksamhetsperioden, säger Fredrik Andersson från Linköping, ny ordförande i Ung Vänster Östergötland.

– Min inställning är att politik inte bara kan vara te-party och samförstånd. Politik handlar hur resurser ska fördelas, och idag går vi mot en allt skevare fördelning där de som redan har det bäst tjänar på utvecklingen. I denna konflikt om resurser är det självklart för oss i Ung Vänster att välja de svagares sida, säger han.

Vid årskonferensen nyligen valdes också Paulina Henrichsén, Olof Risberg, Nanna Nilsson Hallberg och Henrik Åhmark Pedersen till styrelsen. Verksamhetsåret inleds bland annat med att arrangera en kurs, om olika aktuella frågor, för distriktets medlemmar. Dessutom skall arbetet med att starta upp nya lokalavdelningar runt om i länet inledas.