Värva röstare till EU-valet 7 juni

Mobilisera för EU-valet! Det var Tommy Janssons budskap när vänsterpartiterna i Östergötland samlades till distriktskonferens 21 mars på Marieborgs folkhögskola. Senaste EU-parlamentsvalet röstade mindre än 38 procent av svenskarna, nästan 45 procent av vänsterpartisterna. Även om vi är kritiska mot EU och fortfarande har utträdeskravet kvar, är det viktig att verka inom den verklighet vi lever i idag. Läs mer >>>

Tommy Jansson arbetar på partikansliets EU-sekreteriat. Han ska inspirera vänstersympatisörer att gå och rösta på Eva-Britt Svensson och övriga kandidater. Optimistiskt ska vi kunna ta tre mandat med en kraftfull mobilisering, realistiskt är att vi tar två.

EU behöver det svenska vänsterpartiet och den kritiska röst partiet innebär i parlamentet. Jens Holm och Eva-Britt Svensson har satt avtryck i Bryssel. Jens på klimatsidan inte minst och Eva-Britt som driver jämställdhetsfrågor i kvinnoutskottet.

Vänsterpartiet i Östergötland valde vid distriktskonferensen Torbjörn Björlund till ny ordförande i partidistriktet. Arbetet under 2009 kommer att inriktas mycket på EU-valet och senare under året arbete inför det svenska valet 2010.

/ PÅA