Bostadsdebatt – säg vad DU tycker

Hur ska boendet se ut i Finspång i framtiden? Hur vill du bo? Höghus? Marknära? Kollektivt? I eller utanför tätorten? Vänsterpartiet öppnar här för en offentlig debatt där vem som helst kan lämna synpunkter. (6 inlägg – senaste 23 maj) Läs mer >>>>

Du skriver dina synpunkter i gästboken sa flyttas de över till artikeln fortlöpande. Skriv helst med ditt namn men pseudonym/alias gar ocksa bra.

Hur ska Finspång bli ännu mer attraktivt för den som vill bo här? Just nu växer östra Hårstorp. Men västra delen da? Hur kan Finspång bli ett intressant boendealternativ för den som jobbar i Norrköping? Vilka alternativa boenden önskar äldre kunna välja mellan? Ska det finns träffpunkter utanför centrum ocksa? Kollektivtrafiken, cykel- och gångvägar? Hur tar man sig tryggt och bekvämt fran A till B inom tätorten? Boendet har många aspekter. Ska det finnas ett kommunalt bostadsbolag?

090415
En bostadsförtätning i centrum vore välkommen. Den ska kombineras med träffpunkter så att centrum blir mer levande. Kulturens hus får en roll där. Kanske kan något kvällsfik i gallerian locka till centrum även kvällstid.
Jag ser positivt på nya områden som Melby också. Det kan vara det som vänder befolkningsutvecklingen.  / Per-Åke A

090428
Jag tycker att det är bra att man ser över boendet på västra sidan av Finspång. Det är viktigt att man inte "glömmer " den sidan. Profilen har många fina lägenheter som tyvärr står tomma. Diskussionen om "Rätt hyra" skulle kanske få igång uthyrningen. Kan man bygga enplanshus på marken där hyreshusen tidigare stått? Området är otroligt fint med närheten till skog, strövområden och sjöar.
Vad tycker man om kommunens bostadsbestånd. Jag är för allmännyttan. Allltså inget vinstintresse och möjlighet för de flesta att ha en bra bostad. Det man däremot kan diskutera är hur stort beståndet ska vara. Vad tycker ni? / Marie (sitter i Vallonbygdens styrelse)

090429
Hej, Jag tycker att Vallonbygden borde bygga hyreslägenheter av radhusmodell som kan attrahera 60-plusare (med utflugna barn), som inte vill bo i en traditionell lägenhet. Personer som kanske vill sälja sitt hus, eftersom man inte vill/orkar lägga ned så mycket arbete och tid på stor trädgård och underhåll av huset. På det sättet skulle det frigöras villor som kan attrahera småbarnsföräldrar som får bättre möjlighet att bosätta sig i Finspång. / Stefan

090430
Det som Vallonbygden nu bygger på Östra Hårstorp "Humlegården", är enplans hyresrätter med en liten trädgård till. Dessa är redan uthyrda och tankar finns att bygga en etapp till. Jag håller med Stefan att det är ett bra boende efter att man haft eget hus. I Finspång finns inte mycket av det boende så vi kan hoppas på fler. Gärna lite på västra sidan också!! / Marie

090503
Om jag utgår från mig själv, skulle jag gärna se mer marknära hyresrätter, Det har ju tillkommit på Östra Hårstorp, men då de är nyproducerade är ju hyran därefter. Det finns ju befintliga hyreshus där man kan tillskapa uteplatser för de som bor på nedre botten. Den gräsmatta som finns utanför husen används ju inte till något, mer än att titta på. Ytterligare något som behövs är större lägenheter  4-5-6 rummare. Varför inte slå ihop några mindre lägenheter?
/ Monica

090523
Stefans tankar om att äldre vill sälja sitt hus men har svårt att hitta alternativ för är rätt tänkt. En äldre grannpar här på Östermalm sålde sitt hus nyligen för att flytta till lägenhet och på så sätt mindre besvär. Ett yngre par köpte huset.
En kamrat till mig, som bor utanför Vännäs i ett område som höll på att avfolkas, drog igång en kampanj för att övertyga gamla att sälja sina hus till unga familjer. Många hade sitt hus kvar men bodde på äldreboende inne i Vännäs. Det lyckades. Gamla Tväråbäck fylldes med unga familjer, skolan räddades och bygden levde upp.
Äldreboendelösningar skapar möjlighet för yngre att bo i eget!