Tjena Conny! Läget?

– Ni hade kommunstyrelse i måndags. Stämmer det alla partier är överens om skattesatsen och budgetramarna för 2011?
Ja, och dessutom investeringsbudgeten. Vi i majoriteten hade för avsikt att sänka skatten med tio öre. Det återkommer Vänsterpartiet med när ekonomin är mer stabil, skatter är inget självändamål. Sossarnas skatteförslag förra året låg ju 20 öre lägre än majoritetens. Tydligen inser de att nivån på skattehöjningen var befogad.

– Menar du att inget skiljer de sju partierna åt?
Möjligen kan det bli skillnad på anslagsnivå till sektorerna vid fullmäktige. Det jag sett av politiska uppdrag till verksamheterna är det väldigt lite skillnad på, men det finns ju möjlighet till ändringar fram till KF.

– Ge mig tre viktiga frågor för vänsterpartiet under 2011. Varför är dessa tre viktiga?
Att fortsätta att utveckla Finspång till en attraktiv kommun. Genom att det som går under arbetsnamnet Kulturens Hus ska ges ett rikt innehåll. Genom att verka för ett gott näringslivsklimat. Genom att Finspång får en konstgräsplan.
Att förbättra resultaten i skolan. Genom att utveckla skolan så att alla elever ges möjlighet att nå resultatmålen.
Att Finspång ska bli bästa orten att åldras på.

– Det är tre månader kvar till valet. Varför ska man rösta på vänsterparitet i Finspång?
För att vi är lyhörda och har vilja, kraft och kunnande till att genomföra positiva förändringar.

– Hur firar du midsommar i år?
Det blir nog hemma på altanen tillsammans med Anna.