Vänsterpartiet i Finspång

Ändringsförslag till budget 2020

Det övergripande perspektivet när det gäller Vänsterpartiets ändringsförslag är, att så långt det är möjligt, värna de mjuka verksamheterna inom vård,- social – och utbildningssektorerna. Inom dessa verksamheter arbetar främst kvinnor, och vi befarar att uppskruvade effektivitetskrav kan innebära en ökning av de redan oroväckande sjuktalen bland kvinnliga medarbetare, främst inom vård- och sociala verksamheter.

Vi vill därför fokusera de besparingsmöjligheter som kan vara möjliga inom icke lagstadgade verksamheter, samt därtill hörande investeringar.

Våra förslag på besparingar och satsningar styrs av våra värderingar, samt det mandat vi fick av 8.6 % av de Finspångsbor som valde att rösta 2018. Vi arbetar för en solidarisk fördelnings- och lönepolitik, social utjämning, jämlik psykisk hälsa bland unga och äldre, likvärdig
läsförmåga oavsett föräldrars utbildningsnivå, livslångt lärande i kampen mot arbetslöshet, samt solidaritet med de medarbetare inom de mjuka verksamheterna som drabbats av ytterligare effektiviseringskrav.

• Kostnader för politiken
    Politiken ska inte förskonas från besparingar i en tid då
    effektiviseringskrav särskilt riktas mot de mjuka
    välfärds-verksamheterna. Politiken bör gå i frontlinjen genom att solidariskt sätta sina kostnader under lupp. Därför föreslås en besparing på 500. 000.
  • Gymnasiemiljonen
    Vi anser att den sökbara gymnasiemiljonen ska bort då den förefaller vara svår att hantera juridiskt.
  • Investeringar
    Idag satsar Finspång mer än andra jämförbara kommuner på fritidssektorn. Vi vill slå av på takten när det gäller nyinvesteringar så att det finns möjlighet att göra en bedömning av vilka kostnader som är förenade med skötseln av de investeringar som genomförts. Vi vet
    dessutom för lite om huruvida och på vilket sätt dessa
    satsningar/investeringar fyller sitt syfte/nyttjas. Vi föreslår därför en minskning av investeringsbudgeten med 20 miljoner, vilket ger en minskad kapitalkostnad på 1.4 miljoner per år.
  • Flyktingfonden
    Vi föreslår att ytterligare 2 miljoner lösgörs från flyktingfonden så att riktade integrations-, utbildnings- och arbetsmarknadsåtgärder skyndsamt kan genomföras.
  • Resultatmål på 0.5 %
    Ett ändrat resultatmål från 1 till 0.5 % innebär att 6.788 t.Kr kan lindra effektivitetskraven, särskilt inom skolan.
  • Utvecklings- och näringslivsfrågor
    För att ytterligare skydda välfärden i Finspång föreslår vi en besparing på 1 miljon när det gäller utvecklings- och näringslivsfrågor.

Satsningar för att värna de mjuka verksamheterna
Vi vill förskona utbildningsverksamheterna från det föreslagna besparingsförslaget på 1 % (5.491 t.Kr ).

Våra förslag till satsningar handlar om att motverka ojämlikhet mellan olika individer och grupper, samt om möjligt styra resurserna utifrån en fördelningspolitisk princip. I skolan ska inte föräldrars utbildning i så hög grad styra läsförmågan hos vare sig yngre eller äldre elever. Det är en demokratisk rättighet att få lära sig läsa, samt en förutsättning för att delta aktivt i samhällslivet.

På vuxenutbildningen ska finnas resurser som bidrar till att fler snabbare kommer i arbete.

Vi vill också att kommunen som arbetsgivare i kvinnodominerade verksamheter tar ett särskilt stort ansvar för kvinnors arbetsvillkor och möjlighet att leva på sin lön.

När det gäller den lokala folkhälsopolitiken vill vi särskilt
uppmärksamma den psykiska hälsan. Samspelet mellan psykiskt mående och förmåga/ork att lära och prestera är väl dokumenterat.

• Ungas och äldres psykiska hälsa efter 1:a linjens princip
    När det gäller ungas psykiska hälsa vill vi förorda den första linjens princip, som innebär att skolsköterskor och kuratorer finns tillgängliga i de ungas skolmiljöer. För att kunna öka närvaron av kuratorer och skolsköterskor föreslår vi att 2 miljoner tillförs elevhälsan.

I verksamheter för äldre, där effektivitetskraven nu höjs, behövs resurser för att minska äldres ensamhet. Ensamhet är en riskfaktor för psykisk ohälsa. Vi föreslår att äldrekuratorer anställs till en kostnad av 1.5 miljoner med uppgift att vara en samtalspartner för ensamma äldre som riskerar att utveckla eller har utvecklat psykisk ohälsa.

Sammantaget, kan dessa båda satsningar möjliggöra att även förebyggande arbete kan genomföras.

• Tillskott vuxenutbildningen för fler i arbete, effektivare
    matchning och livslångt lärande
    Vuxenutbildningen är en viktig länk när det gäller matchningar mellan utbildning, utbildningsbehov och bristyrken. Därför vill vi att vuxenutbildningen tillförs ett tillskott på 2 miljoner för välriktade integrations-, utbildnings- och arbetsmarknadsåtgärder. Vad vi
    erfarit, behöver också studie- och yrkesvägledningen förstärkas.
  • Läspedagogisk universitetsutbildning för lärare f-åk 6
    I Finspång, som i andra mindre kommuner, saknas specialpedagogisk kompetens när det gäller barns läsning, lässvårigheter och dyslexi. I Finspångs kommun underpresterar särskilt pojkarna när det gäller läsförmåga. Vänsterpartiet föreslår därför att det genomförs en uppdragsutbildning med fokus på metodutveckling vad gäller barns läsning. För en sådan universitetskurs vill vi att 697. 000 kr tillförs grundskolans budget. Medlen kan även användas för projekt som handlar om att involvera vårdnadshavare i förskola och skola när det gäller vikten av högläsning och läsning. Utbildningen kan också vara en inkörsport till fler kontakter och samarbeten med Linköpings universitet och Finspångs kommun.
  • Låglönesatsning
    Vänsterpartiet föreslår en extra låglönesatsning på 1 miljon som styrs till den grupp kommunala medarbetare, oftast kvinnor, som tjänar minst.

Vänsterpartiet föreslår Kommunfullmäktige besluta att:

• den generella besparingen på 1 % för sektor Utbildning ej genomförs.
  • gymnasiemiljonen avskaffas.
  • politiken får ett sparbeting på 500.000 kr.
  • ytterligare 2 miljoner från flyktingfonden löses upp.
  • investeringsramen minskas till 45 miljoner kronor.
  • utvecklings- och näringslivsavdelningens anslag minskas med 1 miljon kronor.
  • resultatmålet ändras till 0,5 %.
  • 1,5 miljoner kronor tillförs social omsorg för att tillskapa
    äldrekuratorstjänster.
  • 2 miljoner kronor tillförs elevhälsan för att motverka psykisk ohälsa.
  • 2 miljoner kronor tillförs vuxenutbildningen.
  • 697 tusen kronor satsas på läsfrämjande åtgärder.
  • 1 miljon kronor satsas på en låglönesatsning.

För Vänsterpartiet
Vänsterpartiets fullmäktigegrupp