Vänsterpartiet i Finspång

Ändringsförslag till budget 2021

Se filmen från Facebook för en sammanfattning

eller läs hela förslaget här:

Vänsterpartiet ser positivt på, att flera av våra ändringsförslag till budget 2020 fick så stor genomslagskraft i de styrandes budget för 2021. Våra förslag hämtades till viss del från det arbete som Lärandeberedningen (ex. lässatsningar) och Sociala omsorgsberedningen genomfört (ex. behov av äldrekurator), men även från Vänsterpartiets valplattform 2018. Vi anser att det är viktigt att beredningarnas förslag också omhändertas och synliggörs i budgetarbetet, då dessa föregåtts av genomlysningar och analyser som är värda att ta vara på.

I årets ändringsbudget fortsätter Vänsterpartiet att värna om satsningar som rör de mjuka sektorerna, då dessa i många sammanhang under flera år pressats av effektivitetskrav och förslag på besparingar. Dessa krav drabbar medarbetarna på ett negativt sätt; något som kan vara en orsak till den höga sjukfrånvaron i kvinnodominerade verksamheter. Vi upplever inte att dessa krav ställs på de ”hårda” verksamheterna.

Våra förslag på besparingar och satsningar styrs av våra
värderingar som ytterst grundar sig på ideologiska ståndpunkter. Allt inom lokalpolitiken styrs inte av pragmatism. Detta innebär att vi arbetar för en solidarisk fördelnings- och lönepolitik, social utjämning, jämlik hälsa, jämställdhet och likvärdig läsförmåga oavsett föräldrars utbildningsnivå. Dessutom solidaritet med de medarbetare inom de mjuka verksamheterna, oftast kvinnor, som drabbats av effektiviseringskrav under flera år nu. Medarbetare som under året gjort stora insatser under pågående pandemi. Det är till stor del de kvinnliga och lägst betalda medarbetarna inom äldrevård och LSS, som utsatts för de största riskerna att drabbas.

Finansieringsförslag på sammanlagt 6.300.000

• Kostnader för politiken: 500.000
    Politiken ska inte förskonas från besparingar i en tid då effektiviseringskrav särskilt riktas mot de mjuka välfärdsverksamheterna. Politiken bör gå i frontlinjen genom att solidariskt sätta sina kostnader under lupp. Därför föreslås en besparing på 500. 000. Digitaliseringens möjligheter för effektivisering ska också gälla politiken.
  • Flyktingfonden: 2.000.000
    Vi föreslår att ytterligare 2 miljoner lösgörs från flyktingfonden så att riktade integrations-, utbildnings- och arbetsmarknadsåtgärder skyndsamt kan genomföras. Det är nu, som pengarna för integration ska arbeta.
  • Resultatmål på 0.8 %: 2.800.000
    Ett ändrat resultatmål från 1 till 0.8 % innebär att 2.8 miljoner kan nyttjas för våra ändringsförslag.
  • Utvecklings- och näringslivsfrågor: 1.000.000
    För att ytterligare skydda välfärden i Finspång föreslår vi en besparing på 1 miljon när det gäller utvecklings- och
    näringslivsfrågor.

Fritidssatsning för flickor/ unga kvinnor
F.g. år föreslog Vänsterpartiet besparingar på investeringar i
byggnader. I år gör vi inte det, men vill påpeka att de fritidsinvesteringar som gjorts de senaste åren återfinns inom sporter som av Riksidrottsförbundet klassas som typiskt manliga sporter ex. skateboard, cricket, lagspel på is. Vi vill se att framtida satsningar och investeringar fångar upp flickornas behov av fritidsaktiviteter. Flickorna, som ofta väljer s.k. estetiska sporter och idrotter, får ofta betala dyrt för ev. deltagande ex. dans, medleyaktiviteter och ridning. Vi hoppas på, att tillgängliga medel på Riksidrottsförbundet söks när det gäller jämställdhet inom idrott- och fritidsområdet.

Satsningar för att värna de mjuka verksamheterna
Våra förslag till satsningar handlar om att motverka ojämlikhet mellan olika individer och grupper, samt styra resurserna utifrån en fördelningspolitisk princip. I skolan ska inte föräldrars utbildningsnivå eller kulturella kapital i så hög grad styra läsförmågan hos vare sig yngre eller äldre elever. Det är en demokratisk rättighet att få lära sig läsa, samt en förutsättning för att delta aktivt i samhällslivet.

Vi vill också att kommunen som arbetsgivare i kvinnodominerade verksamheter tar ett särskilt stort ansvar för kvinnors arbetsvillkor och möjlighet att leva på sin lön. Sjukfrånvaron bland speciellt kvinnor talar sitt tydliga språk; signaler vi bör bättre på att uppmärksamma.

När det gäller den lokala folkhälsopolitiken vill vi särskilt
uppmärksamma den psykiska hälsan. Samspelet mellan psykiskt mående och förmåga/ork att lära och prestera är väl dokumenterat.

Vi saknar ett tydligt fokus på jämställdhetsfrågor. Vackra
målformuleringar räcker inte. ”Mellan sagt och gjort är språnget stort.” Flera av våra förslag till satsningar riktar sig till flickor, unga kvinnor och kvinnor som arbetar i våra verksamheter.

Främja ungas psykiska hälsa

• Första linjens princip: 2.000.000
    När det gäller ungas (särskilt flickors) psykiska hälsa vill vi förorda första linjens princip, som innebär att skolsköterskor och kuratorer finns tillgängliga i de ungas skolmiljöer. Daglig närvaro på våra enheter möjliggör förebyggande insatser när det gäller stress, skolmiljöns och skolarbetets utformning.

Läsfrämjande åtgärder – en läsrörelse

• Läspedagogisk universitetsutbildning lärare f-åk 6 : 500.000
    I Finspång, som i andra mindre kommuner, saknas specialpedagogisk kompetens när det gäller barns läsning, lässvårigheter och dyslexi. I Finspångs kommun underpresterar särskilt pojkarna när det gäller läsförmåga. Vänsterpartiet föreslår därför att det genomförs en uppdragsutbildning med fokus på metodutveckling vad gäller barns läsning. Utbildningen kan också vara en inkörsport till fler kontakter och samarbeten med Linköpings universitet och Finspångs kommun.
  • Utåtriktade biblioteks- och lässatsningar: 850.000
    Föräldrar och pedagoger ska i olika sammanhang få stöd, idéer och stimulans från bibliotekets personal där barn och vårdnadshavare finns ex. vid föräldramöten, föräldracirklar, i konkreta läsfrämjande insatser på våra förskolor, fritidshem och skolor. I de utåtriktade insatserna ska särskilt uppmärksammas de boende utanför tätorten.

Lässatsningar kan även riktas mot andra grupper och vara en del i en bred folkbildning. En del kan vara biblioterapi, som är en form av läsecirklar som vänder sig till ex. långtidssjukskrivna och arbetslösa, som med hjälp av boksamtal får hjälp att komma vidare i livet. Projektet kan genomföras i samarbete mellan bibliotek och HR-avdelning.

Med hjälp av boksamtal kan många grupper nås ex. nyanlända och människor i utanförskap. En förutsättning är någon form av aktivt uppsökande verksamhet. Tröskeln in till biblioteket ska sänkas. Vuxenutbildningen kan här vara en viktig samarbetspartner.

Våld i nära relationer: 200.000
Det är viktigt att kunna få kontakt och skapa dialog med förövare vad gäller våld i nära relationer. Detta för att kunna genomföra samtal enskilt/i grupp. Vi vill att tydliga resurser läggs på opinions- och informationsarbete för att nå och rekrytera förövare till brottförebyggande och stödjande samtal av olika slag.

Inte bara applåder …….

• Riktad bonus p.g.a. Covid-19: 1.500.000
    Personal inom äldreomsorg och LSS har slitit hårt och kommer att ha en nyckelroll när det gäller att fortsätta bekämpa Covid-19, samtidigt som vi upprätthåller en god vård och omsorg. Vänsterpartiet föreslår att samtliga tillsvidareanställda inom LSS och äldreomsorg, samt timanställda som arbetat mer än 50 % under 2020 får en bonus på 1500 kr.
  • Låglönesatsning: 1.000.000
    Dessutom vill vi se en extra låglönesatsning som styrs till den grupp kommunala medarbetare, oftast kvinnor, som tjänar minst.

Sänkta avgifter till kulturskolan
För att bredda deltagande och göra det möjligt för fler att nyttja kulturskolans utbud sänker vi avgiften med 200 kr per barn och termin.

• Sänkning av kulturskoleavgift: 200.000

Naturkartan i Finspång: 50.000
Finspångs rika natur- och friluftsmöjligheter behöver ytterligare synliggöras och materialiseras till nya besöksnäringar i orter utanför tätorten. Naturkartan, som flera kommuner använder, kan vara ett sätt att synliggöra en idag oslipad ”grön diamant”. I samarbete med kommunen utvecklas ett appverktyg där det framgår var badplatser, stigar, eldstäder, vindskydd, affärer, matställen etc. finns. Det finns också möjligheter att via appen lägga ut upplevelser som kan locka flera till besöksmål i Finspångs kommun.

Vänsterpartiet föreslår Kommunfullmäktige besluta att:
● politiken får ett sparbeting på 500.000 kr
● ytterligare 2 miljoner från flyktingfonden löses upp
● utvecklings- och näringslivsavdelningens anslag minskas
med 1 miljon kronor
● resultatmålet ändras till 0,8 %, vilket innebär att 2.800.000 kr frigörs för andra satsningar
● 2 miljoner kronor tillförs elevhälsan för att motverka psykisk ohälsa hos unga
● 1.7 miljoner satsas på läsfrämjande åtgärder
● Satsning mot våld i nära relationer 200.000 kr
● 1.5 miljoner används till en riktad bonus för anställda inom
äldrevården och LSS, med anledning av exceptionell och
förmodligen kommande arbetsbelastning p.g.a. Covid -19
● Låglönesatsning 1.000.000 kr
● Avgiften till Kulturskolans kurser minskas med 200 kr/barn och termin dvs. 200.000
● Satsning på Naturkartan 50.000 kr.

För Vänsterpartiet
Vänsterpartiets fullmäktigegrupp