Vänsterpartiet i Finspång

Ta bort ofrivilliga delade turer!

Om den politiska viljan finns, så kan vi avskaffa de ofrivilliga delade turerna på helgerna, för personalen i vård, omsorg och boenden i Finspångs kommun.

Vänsterpartiet Finspång har nu lämnat in en motion om detta till kommunfullmäktige.

MOTION:

Frivillighet när det gäller delade turer

Sedan ett år är ofrivilliga delade turer på vardagar sällsynta. Det är bra. När det gäller helger är de fortfarande problematiska för många av våra medarbetare inom vård, hemtjänst och boenden. Undersköterskor och vårdbiträden arbetar idag två delade turer under en 4-veckorsperiod. Det kan dock variera lite mellan olika verksamheter/boenden. Flera kommuner har avskaffat/är på väg att avskaffa delade turer på helger (Söderköping, Göteborg, Sundsvall, Kalmar, Ljusdal, Höganäs).

Jämställdhetsfråga

Frågan om delade turer är en jämställdhetsfråga, då huvuddelen av medarbetarna är kvinnor som får sin välbehövda vila sönderhackad varannan helg. Frågan är hur ensamstående kvinna klarar av att lösa sitt livspussel varannan helg? Det är också dessa kvinnor som är bland de lägst avlönade i vår verksamhet.

Arbetsmiljöfråga

Förekomst av delade turer på helgerna är också en arbetsmiljöfråga. Det finns exempel på medarbetare som tar en semesterdag på fredagen för att orka jobba helg. Frågan är hur de påtvingade delade turerna varannan helg påverkar sjuktalen? Tiden mellan arbetspassen upplevs som en väntetid, som varken ger återhämtning eller möjlighet för annat.

Redan före pandemin (2019) låg sjuktalen för kvinnor inom LSS/socialpsykiatri, Hemtjänst och SÄBO på ca 8 %. För det gångna året 2020 ligger de på 11%. Siffrorna talar sitt tydliga språk; det är kvinnorna som stått närmast hotet från Coronan både när det gäller smittorisk och arbetsbelastning.

Rekryteringsfråga

Vi anser att ofrivilliga delade turer på helgerna bidrar till att det är svårt att rekrytera medarbetare till vård, omsorg och boenden. Särskilt verksamheter utanför tätorten är särskilt drabbade. Väntetiden kan i vissa fall slukas av bilkörning.

Vänsterpartiet ser att det finns mycket att vinna på att ta bort ofrivilliga delade turer på helgerna.  På kommun-fullmäktige i mars-21 ställde vi en fråga om hur de styrande ser på frågan.  Svaret var att schemaläggningssvårigheter och höga kostnader är ett hinder. I dagsläget finns inte någon tidsplan för borttagandet av ofrivilliga turer på helgerna.

Vänsterpartiet anser att om den politiska viljan är tillräckligt stark, så går det att bidra till jämställdhet, en bättre arbetsmiljö och större rekryteringsmöjligheter genom att avskaffa ofrivilliga delade turer varannan helg i Finspångs kommun

Därför föreslår Vänsterpartiet att:

• ofrivilliga delade turer inom vård och omsorg avskaffas under 2022
  • eventuella kostnadsökningar hanteras i budgetprocessen

Fullmäktigegruppen Vänsterpartiet i Finspång

Tarek Jalbot